Steeds vaker zie je mensen met twee telefoons rondlopen. Sterker nog, bijna een derde van alle werkenden heeft een aparte zakelijke telefoon.

Lijkt je dat onhandig? Toch zitten er vele voordelen aan aparte telefoons voor zakelijk gebruik en privé. Gelukkig kan dat ook in één toestel.

Vier redenen om over te stappen op een tweede nummer en een tip voor hoe je dat voor elkaar krijgt.


1. Eindelijk rust

Foto: Unsplash.com

In Frankrijk hecht men sterk aan de mogelijkheid om buiten werktijd offline te kunnen en mogen zijn. De Franse overheid heeft in 2016 zelfs een wet gemaakt die werknemers het recht geeft om buiten kantoortijden onbereikbaar te zijn voor de baas of klanten.

Hoewel we met onze smartphones eenvoudig thuis nog even een laatste mailtje kunnen beantwoorden, slaat de balans tussen werk en privé voor sommige mensen door. Verschillende onderzoeken tonen namelijk aan dat werknemers zich verplicht voelen om mailtjes en telefoontjes buiten werktijd te beantwoorden en die loyaliteit zorgt voor soms forse druk.

Een aparte zakelijke telefoon biedt je als werknemer de broodnodige ontspanning doordat er een uit-knop op zit.


2. Betere (online) veiligheid

Foto: unsplash.com

Een van de grootste zorgen van een werkgever is dat medewerkers slordig zijn met hun digitale veiligheid en op die manier bedrijfsgevoelige gegevens lekken. En laat het ministerie van Justitie en Veiligheid nou onlangs becijferd hebben dat driekwart van de Nederlanders inderdaad te maken heeft gehad met digitale criminaliteit.

En wat nog opvallender is: de helft daarvan komt na een incident helemaal niet in actie.

“Voor organisaties is dat een serieus risico”, zegt Frank Groenewegen, security-expert bij Fox-IT tegen Business Insider. “Wanneer mensen het account dat aan hun telefoon is gekoppeld niet voldoende beveiligen, loopt ook de zakelijke informatie die ze met dat toestel benaderen risico.”

Met separate telefoons weet je baas met enige zekerheid dat er geen bedrijfskritische data op jouw privételefoon staan. En ook jij kunt gerust ademhalen, want je privéfoto’s kunnen niet onbedoeld bij de IT-afdeling belanden.

Oftewel, de IT-afdeling heeft de gewenste mate van controle over jouw zakelijke telefoon en jij voelt het bedrijf niet als een ‘big brother’ over je schouder meekijken.


3. Oeps, privéberichten naar zakelijke contacten

Foto: unsplash.com

Met twee aparte telefoons wordt de kans een stuk kleiner dat je zaterdagavond ver na twaalven in een jolige bui onbedoeld een net iets te speels appje stuurt naar een zakelijk contact met toevallig dezelfde naam als een vriend van je. Oeps.


4. Kinderselfies

Foto: unsplash.com

Iedereen met kinderen weet welke aantrekkingskracht een telefoonscherm op hen uitoefent. Voor veel mensen is een smartphone een dankbare zoethouder voor hun kroost.

Maar kinderhandjes kunnen moeiteloos zorgen voor gênante momenten wanneer toevallig een van de laatst gebelde nummers dat van je baas is. Of wanneer ze onbedoeld foto’s doorsturen naar werkgerelateerde appgroepen.

Allerlei horrorscenario’s zijn denkbaar. Een zakelijke telefoon kan veilig in je tas blijven, terwijl je privétoestel het kind zoet houdt.


Tip: één smartphone, twee nummers of gebruik een app

Maar ja, dan loop je dus de hele dag met twee toestellen in je hand. En ze worden er ook niet bepaald kleiner op met ieder nieuw model. Echt handig lijkt dat niet.

Gelukkig zijn daar oplossingen voor. Bijvoorbeeld in de vorm van een dualsim-toestel. Dat is een toestel waarin twee simkaarten kunnen worden gebruikt.

Maar ook met behulp van apps is het mogelijk om op je telefoon een scheiding tussen zakelijk en privé aan te brengen. Zo biedt Google’s Android for Work de mogelijkheid om je zakelijke en privé-apps strikt gescheiden te houden.

Een apart zakelijk nummer is dus aan te raden, maar gelukkig hoef je daarvoor niet per se een extra toestel met je mee te dragen.

Dit is het derde artikel in De Maand van de beveiligde smartphone. Deze serie wordt mogelijk gemaakt door Centralpoint. Centralpoint zorgt ervoor dat je IT-omgeving feilloos werkt, zodat je medewerkers altijd en overal toegang hebben tot veilige data. Op deze manier kunnen je mensen het beste uit zichzelf halen en kun jij je focussen op het ondersteunen en innoveren van je business.